Hladík & Ovesný

Nakladatelství původní prózy a přeložené dobrodružné četby v Praze; knihkupectví. Pokračovalo jako knihkupectví, antikvariát a nakladatelství literatury pro děti a mládež E. Hladík

Nakladatelská působnost 1928–1936; 1941–1949

Knihkupectví a nakladatelství vytvořili 1929 jako veřejnou obchodní společnost knihkupec Emanuel Hladík (* 1907 Praha-Vršovice, † ? ?), který se vyučil a až do osamostatnění působil u firmy Alois Srdce, a Josef Evžen Ovesný (* ? ?, † ? ?).

Vyšlo cca 45 titulů. – Nakladatelská produkce firmy se štěpila do dvou větví. Původní tvorbu zastupoval konzervativně laděný soubor Čeští autoři 19. století (1929-1932), v němž vyšly spisy romanopisce a povídkáře Ivana Klicpery v jazykové úpravě Františka Mašlaně a romány Josefa Jiřího Stankovského v úpravě Miroslava Heřmana. Sbírky současné prózy Erotikon (1931-1933; autoři Q. M. Vyskočil a Jova Patočková), románová Růžová knihovna (1931; autor Otakar Hanuš) ani edice beletrizovaných životopisů Rytíři ducha i práce (1933-1935) se nerozvinuly. Výraznější linii produkce tvořila přeložená dobrodružná četba. Již 1928 zahájila edice Světové detektivní romány (1928-1936, red. Emanuel Hladík), která zprvu pestřejší program (i překlady ze švédštiny) záhy zúžila na sérii románů Freemana Willise Croftse o případech inspektora Frenche. V edicích Nová americká knihovna (1930-1934, red. Emanuel Hladík) a Weekend (1935-1936) vycházely americké westerny (autoři Sinclair Gluck, Ernest Haycox, James Hendryx, George W. Ogden, W. C. Tutte aj.) převážně v překladech Bohumila Z. Nekovaříka. U jediného svazku zůstala edice Mrakodrap (1932). 1936 firma Hladík & Ovesný ukončila činnost. Josef Evžen Ovesný přenesl název Weekend na románový týdeník (vydávala jej v jeho redakci Marie Ovesná), v němž znovu vyšly i některé tituly knižních westernových edic. – Výzdoba knih (tiskl je v nedbalé úpravě převážně František Rebec) se většinou omezovala na neinvenční obálky, které v edici české klasiky navrhovali s řemeslnou rutinou Jaromír Hauptmann a Jan Goth. Oživení přinesl až Zdeněk Burian v obálkách k Nové americké knihovně. Působivé anonymní obálky k poslední edici Weekend (expresivní barevná kresba s přisazenou reklamní anoncí) opakují řešení typově shodné edice Fair play zlínského nakladatelství Tisk z roku 1934.

Emanuel Hladík se osamostatnil a od 1937 pod svým jménem rozvinul knihkupectví a antikvariát. Vydával seznamy antikvárních knih a 1941-1949 uspořádal a vydal 14 katalogů ke svým aukcím v Národním domě na Vinohradech. 1941 obnovil nakladatelskou činnost převážně konjunkturálními tituly pohádek (úspěšné cykly Nejkrásnější pohádky našeho dědečka, ...tatíčka; Nejkrásnější pohádky naší babičky, ...mamičky; autor Jan Horák), chlapeckých dobrodružných příběhů (Jindra Adamec, František Flos) a mysliveckých vzpomínek (Zdeněk Hostička). – Na ilustracích se podílel zprvu zejména Mariquita (vl. jm. Myroslav Hryhorijiv), později Miloš Novák a Jiří Židlický.

Související osobnosti

Působiště

Praha

Obrazová dokumentace

Heslo bylo naposledy změněno 10.02.2013 23:21

H